Οι «antiTheseis» του Μίκη από τον Θανάση Βασιλά

(ΑΚΟΥΣΕ) Το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι κάθε φορά που μαθαίνω πως κυκλοφόρησε ένας δίσκος με επανεκτελέσεις τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, είναι: «κι άλλος δίσκος του Μίκη;».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Κι αυτό βεβαίως, γιατί ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ο Έλληνας συνθέτης με τις περισσότερες επανεκτελέσεις, τόσο σε πανελλήνιο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο… Επανεκτελέσεις ολοκληρωμένων έργων, αλλά και μεμονωμένων τραγουδιών… Επανεκτελέσεις ουσιαστικές και χρήσιμες, αλλά και άλλες, τις οποίες, αν θέλουμε να είμαστε ευγενείς, αποφεύγουμε να χαρακτηρίσουμε…

Ένας δίσκος με συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη που κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα και ανήκει στην πρώτη κατηγορία επανεκτελέσεων, των ουσιαστικών και χρήσιμων δηλαδή, είναι οι «Αντιθέσεις» του δεξιοτέχνη του μπουζουκιού Θανάση Βασιλά. Αξίζει να σημειωθεί πως το album, που κυκλοφορεί από την Polymusic, έφτασε στη δεύτερη θέση του iTunes στη γενική κατηγορία και στην πρώτη στην κατηγορία World Music, όπου και παρέμεινε για 3 εβδομάδες.

Πριν αναφερθώ στο δίσκο, θεωρώ σκόπιμο να μεταφέρω δυο λόγια από το βιογραφικό του αξιόλογου μουσικού, για όσους, ενδεχομένως, δεν γνωρίζουν.

Ο Θανάσης Βασιλάς γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 2 Αυγούστου 1973 και μεγάλωσε στα Γιάννενα. Σε ηλικία 8 ετών ξεκίνησε μαθήματα κλασικής κιθάρας με τους Έλενα Παπανδρέου και Βαγγέλη Μπουντούνη και ένα χρόνο αργότερα ξεκίνησε να παίζει μπουζούκι. Σε ηλικία 14 ετών έρχεται στην Αθήνα και κάνει μαθήματα μπουζουκιού με τον Θέμη Παπαβασιλείου και μαθήματα Αρμονίας και αντίστιξης με τον Βασίλη Δέλλιο στο Απολλώνιο Ωδείο απ' το οποίο πήρε και τα αντίστοιχα πτυχία. Σε ηλικία 16 ετών ξεκινάει και δουλεύει παίζοντας μπουζούκι σε νυχτερινά μαγαζιά, συναυλίες και λίγο αργότερα σε ηχογραφήσεις δίσκων. Έχει συνεργαστεί σαν σολίστας αλλά και σαν συνθέτης με πολλούς Έλληνες τραγουδιστές και συνθέτες όπως Μαίρη Λίντα, Γλυκερία, Δήμητρα Γαλάνη, Γιάννης Πάριος, Γιώργος Νταλάρας, Δημήτρης Μπάσης, Λένα Αλκαίου, Φωτεινή Δάρρα, Κώστας Μακεδόνας, Χρήστος Λεοντής, Γιάννης Σπανός, Δημήτρης Παπαδημητρίου κ.α.

Μετά από κάποιες δισκογραφικές συμμετοχές, το 2005 κατέθεσε την πρώτη του δουλειά με τίτλο «Αθήνα - Ελευσίνα, Παράσταση πρώτη» σε στίχους του Κώστα Μπαλαχούτη, με τραγουδιστές τους Κατερίνα Κούκα, Λάμπρο Καρελά, Κορίνα Βένη, Γιάννη Ματσούκα και τον Χρήστο Νικολόπουλο. Το 2000 δημιούργησε με τρεις ακόμα δεξιοτέχνες του μπουζουκιού το κουαρτέτο μπουζουκιού «Ραστ» με το οποίο για πέντε χρόνια έκαναν εμφανίσεις σε μουσικές σκηνές και θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού καθώς και δυο cd ορχηστρικής μουσικής για μπουζούκι. Από το 2005 είναι μόνιμος συνεργάτης του Γιώργου Μαζωνάκη. Τα τελευταία εννέα χρόνια είναι υπεύθυνος της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης».

Στις «Αντιθέσεις», εκτός από τις κλασικές μελωδίες του Μίκη, ο Θανάσης Βασιλάς μπερδεύει γλυκά τη «Moonlight sonata» του Beethoven με τη «Νύχτα μαγικιά», ενώ στο «Μοιρολόι της βροχής» τραγουδά ο ίδιος ο συνθέτης….

Οι δέκα «Αντιθέσεις» είναι (μοναδικό μειονέκτημα της έκδοσης, η αναγραφή των τίτλων και των μουσικών μόνο στα αγγλικά):

1) Πάολα (Πάολα - Στης γειτονιάς τον ουρανό - Σονατίνα για πιάνο)
2) Χάθηκα
3) Κοίτα με στα μάτια (Εισαγωγή από το «Μια φυλακή» - Κοίτα με στα μάτια)
4) Δρόμοι παλιοί
5) Νύχτα μαγικιά («Moonlight sonata» του Ludwig van Beethoven - Νύχτα μαγικιά)
6) Σαββατόβραδο
7) Ξημερώνει
8) Μοιρολόι της βροχής (στίχοι Τάσος Λειβαδίτης) Τραγουδά ο Μίκης Θεοδωράκης
9) Όμορφη πόλη
10) Ροδιά (Ροδιά τετράκλωνη - Σουίτα από το μπαλέτο «Ζορμπάς» - Κρητικός χορός)

Εκτός του Βασιλά που ενορχήστρωσε και έπαιξε μπουζούκι, τζουρά και μπαγλαμά, βασικός συντελεστής στην ορχήστρα υπήρξε ο Ξενοφών Συμβουλίδης που έπαιξε όμποε, αγγλικό κόρνο, κλασική κιθάρα (nylon guitar) και ιρλανδέζικη φλογέρα, ο Μανώλης Πλατάκης, δωδεκάχορδη κιθάρα, η Λευκή Κολοβού, τσέλο, ο Στέφανος Θεοδωράκης - Παπαγγελίδης, κρουστά, ο Νίκος Σκομόπουλος, ντραμς και ο Σταύρος Καβαλιεράτος, μπάσο. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο studio του Θανάση Βασιλά και στα studio «Μορφικές Ροές» και «Βk» από τον Μπάμπη Μπίρη. 

Στο ένθετο του cd ο Θανάσης Βασιλάς εξηγεί τους λόγους που τον οδήγησαν στη δημιουργία αυτού του δίσκου: Αν υπάρχει ένα πράγμα στη ζωή μου για το οποίο αισθάνομαι πολύ τυχερός που ασχολήθηκα με τη μουσική και το μπουζούκι, αυτό είναι σίγουρα η γνωριμία και συνεργασία μου με τον Μίκη Θεοδωράκη. Η μουσική του υπήρχε στ’αυτιά μου από πολύ μικρή ηλικία μιας και ο πατέρας μου τραγουδούσε συχνά με την κιθάρα του πολλά απ ’τα τραγούδια του Μίκη. Αργότερα όμως, μέσω της συνεργασίας μας είχα την ευκαιρία να ανακαλύψω ακόμα περισσότερο το μεγαλείο της μουσικής του η οποία κατέλαβε στην ψυχή μου την πρώτη και κυριότερη θέση. Στο cd «antiTheseis» θέλησα να αποτυπώσω και να εκφράσω όλα αυτά που αισθάνομαι για την μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Μια μουσική γεμάτη αντιθέσεις. Μεγαλειώδης και Θεία σαν την κλασσική, αλλά συνάμα στιβαρή, δωρική και αντρίκια σαν την λαϊκή μας μουσική και το μπουζούκι. Η καθοδήγηση, η προτροπή αλλά και η στήριξη του Μίκη Θεοδωράκη η οποία επισφραγίστηκε με την συμμετοχή του στο «Μοιρολόι της βροχής» έπαιξαν τον σημαντικότερο ρόλο για την πραγματοποίηση αυτού του cd.

ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ Κ. ΜΙΚΗ!

Συνοδοιπόρος σε όλη αυτή την προσπάθεια ήταν ο αγαπημένος φίλος και συνεργάτης Ξενοφών Συμβουλίδης. Θέλω να τον ευχαριστήσω ιδιαίτερα, γιατί χωρίς την βοήθειά του, όλα θα ήταν πιο δύσκολα.

Ευχαριστώ από καρδιάς και όλους τους σπουδαίους μουσικούς, ηχολήπτες αλλά πάνω απ’όλα φίλους που συμμετείχαν με τόση προθυμία και καλή διάθεση καθώς και τον Βίκτωρα Πολυδώρου ο οποίος με το πρώτο άκουσμα πίστεψε και στήριξε αυτή την δουλειά.

Καλή ακρόαση!      

Θανάσης Βασιλιάς

Τι είναι λοιπόν αυτό που καθιστά αξιόλογη τη δουλειά του Θανάση Βασιλά; Ο χρόνος που χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί, καταρχάς. Ο Θανάσης Βασιλάς δούλευε αυτό το υλικό επί δυόμιση χρόνια, με συχνές επισκέψεις και ακροάσεις στο σπίτι του Μίκη, μαζί με τον κορυφαίο συνθέτη… Οι ενορχηστρώσεις αλλά και οι διασκευές των τραγουδιών, με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκαν, τα διαφοροποιούν από τις όποιες «τουριστικές» διασκευές έχουν γίνει κατά καιρούς, όπου δεν ακούγεται άλλο όργανο, εκτός από μπουζούκι και μπασοτύμπανα… Κι επειδή τα όρια μεταξύ δεξιοτεχνίας και φιγούρας είναι πολύ στενά, πρέπει να σημειώσω, πως ένα ακόμα σημαντικό χαρακτηριστικό της δεξιοτεχνίας του Βασιλά, είναι πως η δεξιοτεχνία του, δεν καταλήγει σε «φλυαρία» και φιγούρα, η οποία, εν τέλει, κουράζει… Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μπουζουξήδων, στους οποίους η ταχύτητα γίνεται πλέον αυτοσκοπός. Οπότε, συχνά, χάνεται η ουσία…

Η διασκευή της «Ροδιάς» με latin ηχοχρώματα, που αποτελείται από το τρίπτυχο «Ροδιά τετράκλωνη», «Σουίτα από το μπαλέτο «Ζορμπάς» και «Κρητικός χορός», είναι χαρακτηριστικότατο παράδειγμα όλων των προαναφερθέντων…

Κορυφαία στιγμή του δίσκου, η συγκλονιστική και φορτισμένη ερμηνεία του συνθέτη στο «Μοιρολόι της βροχής». Ηχογράφηση που πραγματοποιήθηκε στο σπίτι του Θεοδωράκη στις 11 Αυγούστου 2013… Δεν ξέρω γιατί, αλλά εγώ μέσα από την ερμηνεία αυτή, διέκρινα 88 χρόνια έντονης και πολυκύμαντης ζωής…

Και τι σύμπτωση! Πρωτοάκουσα το «Μοιρολόι της βροχής, βράδυ Κυριακής…» στο αυτοκίνητο, επιστρέφοντας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, ένα βροχερό βράδυ Κυριακής… Είναι κάτι τέτοιες μαγικές στιγμές και συγκυρίες, που τα τραγούδια ακούγονται… αλλιώς…

Φωτογραφίες: Μάριος Μακράς (από το ένθετο του cd)

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!