«Σβήστα όλα» - Η Μαριώ τραγουδά Γιώργο Ζήκα

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Ένας σημαντικός λαϊκός δίσκος του Γιώργου Ζήκα που έχει σήμερα τα γενέθλιά του.

Σαν σήμερα…


Στις 16 Μαΐου του 1949 γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη ο Γιώργος Ζήκας. Το 1985 μπήκε στη δισκογραφία με το δίσκο «Με τα φεγγάρια χάνομαι» με τον Σταύρο Λογαρίδη και τη συμμετοχή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, ενώ το 1987 κυκλοφόρησε το «Σώπα κι άκουσε» με την Ελένη Τσαλιγοπούλου και σε δυο τραγούδια τον Γιώργο Νταλάρα…

«Σβήστα όλα» με την Μαριώ


Τον Μάρτη του 1990 κυκλοφόρησε από την Lyra ο τρίτος ολόκληρος δίσκος του Γιώργου Ζήκα, (σε αυτό το διάστημα πραγματοποίησε κάποιες συμμετοχές σε δίσκους τραγουδιστών, όπως η Γλυκερία και η Γιούλη Τσίρου), με τίτλο «Σβήστα όλα», κύρια ερμηνεύτρια την Μαριώ και με την τραγουδιστική συμμετοχή του Μανώλη Πάππου, του Χρήστου Μητρέντζη και του ίδιου του συνθέτη. Οι στίχοι ήταν σε εννέα τραγούδια του Ζήκα, ενώ από ένα τραγούδι υπέγραφαν ο Πάνος Φαλάρας και η Μαρία Αρκουλή.

zikamario

Τα τραγούδια του δίσκου:


1) Μπουζουξής - Μαριώ, Γιώργος Ζήκας
2) Σβήστα όλα - Μαριώ
3) Το 'ξερα (στίχοι: Μαρία Αρκουλή) Μαριώ
(ο αμανές που ακούγεται είναι αυτοσχεδιασμός της Μαριώς)
4) Στο βαποράκι - Μανώλης Πάππος
5) Τα ψέματα - Μαριώ
6) Μεγάλωνα, μεγάλωνα - Μανώλης Πάππος
7) Ο κούκος - Μαριώ
8) Άφησέ με - Μαριώ
9) Λάθος (στίχοι: Πάνος Φαλάρας) Γιώργος Ζήκας - Μαριώ
10) Πικρό τραγούδι - Μαριώ
11) Μάγος - Χρήστος Μητρέντζης

Έπαιξαν οι μουσικοί

Η ενορχήστρωση των τραγουδιών του δίσκου έγινε σε συνεργασία με όλους τους μουσικούς. Η ηχοληψία και η μίξη έγιναν από το Νίκο Παπάζογλου στο στούντιο «Αγροτικόν» στην Θεσσαλονίκη. Έπαιξαν οι μουσικοί: Mανώλης Πάππος (μπουζούκι, ούτι, λαούτο, μπαγλαμά, τζουρά), Χρήστος Μητρέντζης (μπουζούκι), Μίλτος Τσαλιγόπουλος (κιθάρα), Κώστας Θεοδώρου (μπάσο), Ηρακλής Βαβάτσικας (ακορντεόν), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Κατερίνα Παπαδοπούλου (μπεντίρ, ντέφι), Γιώργος Μαυρομάτης (τουμπερλέκι). Οι φωτογραφίες ήταν του Βασίλη Μποζίκη και ο σχεδιασμός του εξωφύλλου της Ντόρας Ρίζου. Η επιμέλεια παραγωγής ήταν του Γιώργου Ζήκα.

Ο δίσκος κυκλοφόρησε και σε cd, ενώ το 2007 επανεκδόθηκε με άλλο εξώφυλλο και διαφορετική σειρά τραγουδιών…
mario2

Λίγα λόγια για το δίσκο


Θεωρώντας τον Γιώργο Ζήκα έναν από τους σημαντικότερους λαϊκούς δημιουργούς των τελευταίων 30 χρόνων, θα έλεγα πως η αποχή του από τη δισκογραφία τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα αισθητή. Η τελευταία του δισκογραφική παρουσία έγινε πριν από έξι χρόνια στο δίσκο της Γλυκερίας «Η αγάπη είναι ελεύθερη».

Ο δίσκος με την Μαριώ αποτελείται από έντεκα καθαρά λαϊκά τραγούδια, χωρίς πολλά «στολίδια», τραγουδισμένα από μια ξεχωριστή λαϊκή φωνή και παιγμένα, με φυσικό ήχο, από μια ομάδα μουσικών των οποίων τα ονόματα μιλούν από μόνα τους. Είναι χαρακτηριστικό πως εδώ ο συνθέτης διαφοροποιείται ριζικά, όσον αφορά τις ενορχηστρώσεις από τις προηγούμενες δουλειές, στις οποίες υπήρχαν αρκετά «ηλεκτρονικά» στοιχεία. Ο δίσκος δεν γνώρισε ιδιαίτερη εμπορική απήχηση. Ήταν και η εποχή που η Μαριώ, μετά από μια μεγάλη «θητεία» στα λαϊκά πάλκα και δυο χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου δίσκου με τα «Ρεμπέτικα της Θεσσαλονίκης», άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστή στο κοινό… «Επέπλευσε» βέβαια ο «Μπουζουξής», που το 1992 γνώρισε και μια δεύτερη εκτέλεση από τον Κώστα Μακεδόνα και την Άννα Παναγιωτοπούλου στο ρόλο της Μαριώς. Το τραγούδι εντάχθηκε στο δίσκο «Τι είναι η πατρίδα μας», που έγινε με την επιμέλεια του Σταμάτη Κραουνάκη και τη μουσική διεύθυνση του Νίκου Δανίκα.

Θα ήθελα να κάνω ειδική μνεία στον τραγουδιστή Μανώλη Πάππο. Για τον μπουζουξή έχουν μιλήσει πολλοί… Έχω ακούσει όμως ανθρώπους του τραγουδιού, όπως τον Γιώργο Νταλάρα, τον Δημήτρη Μυστακίδη, τον Ανδρέα Καρακότα και άλλους, να εκφράζονται πολύ θετικά για το ταλέντο του ερμηνευτή Μανώλη Πάππου. Νομίζω πως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, να συγκεντρωθούν, με κάποιο τρόπο, οι αρκετές συμμετοχές που έχει κάνει κατά καιρούς τραγουδώντας σε διάφορους δίσκους…

Ο Γιώργος Ζήκας για το δίσκο


Για το κλείσιμο ο λόγος ανήκει στον Γιώργο Ζήκα που στο βιβλίο «Αποκλεισμένος στη Σαλονίκη» αναφέρεται σχετικά με το δίσκο και την εποχή του:

Συνέχιζα να γράφω τραγούδια γιατί, όπως είπα, το τραγούδι είναι η ισορροπία μου. Είναι το μεράκι μου. Πώς να το πω, μπορούσαν να μου παίρναν οτιδήποτε είχα, αν μου παίρναν το μπουζούκι μου ένιωθα πάρα πολύ άβολα. Είχα δεθεί, ήταν πια η προέκταση του εαυτού μου αυτό το όργανο. Ξημεροβραδιαζόμουν μαζί του.

«Τι να γίνει δηλαδή
το μπουζούκι έχει ψωμί
πάψε να το βλέπεις με κακία.
Έχει και αυτό ψυχή
και να δεις ότι μπορεί
Στον καβγά να βγάλει μελωδία…»

Τότε συνάντησα και τη Μαριώ τη Θεσσαλονικιά, τη ρεμπέτισσα. Η Μαριώ έχει μια καθαρά λαϊκή φωνή, απ’ αυτές που είχα μες στο κεφάλι μου όταν έλεγα λαϊκό τραγούδι. Τη συνάντησα στο Ραδιόφωνο της ΕΡΤ 3, και χωρίς καμία σκέψη, την ίδια στιγμή της λέω, Μαριώ, έχω κάποια τραγούδια, θέλεις να τα κοιτάξουμε; Η Μαριώ δεν έφερε καμία αντίρρηση, μου λέει, ναι, βέβαια να τα δούμε. Και άρχισε η διαδικασία της προετοιμασίας του «Σβήσ’τα όλα».

Είπα να δοκιμάσω κι εγώ λίγο τη φωνή μου, είπα ένα τραγούδι με τη Μαριώ κι ένα άλλο από μόνος μου. Είχα και την τύχη εκείνο τον καιρό να είμαστε μια παρέα με πολύ αξιόλογους μουσικούς, τον Χρήστο Μητρέντζη, τον Μανόλη Πάππο, τον Ηρακλή Βαβάτσικα, τον Πέτρο Θεοδώρου, τον Κυριάκο Γκουβέντα, τον Μίλτο Τσαλιγόπουλο και την Κατερίνα Παπαδοπούλου και παίζαμε μαζί στο «Όνειρο» στην Κωνσταντινουπόλεως, με τραγουδιστές τον Ανδρέα Καρακότα, την Αγγελική Λεμονή και την Γιούλη Τσίρου.

Εκεί αρχίσαμε να παίζουμε αυτά τα τραγούδια ως ανέκδοτα. Άρεζαν στον κόσμο. Και κάθε τόσο ερχόταν και η Μαριώ και τα τραγουδούσε. Όπως ήμασταν απ’το μαγαζί μπήκαμε στο στούντιο «Αγροτικόν» και σε δέκα μέρες είχαμε τελειώσει. Εκτός από τη Μαριώ και μένα τραγούδησαν και ο Μανόλης Πάππος και ο Χρήστος Μητρέντζης…
mario
Πηγή: Γιώργος Ζήκας «Αποκλεισμένος στη Σαλονίκη» («Εξάντας» 1999)

Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης στο ogdoo.gr: 16/05/2016

Video

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!