Όταν ο Λαμπρόπουλος έκοψε τον Μπιθικώτση από τραγούδι του Μητσιά!

(ΑΚΟΥΣΕ - ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ) Οι περιπέτειες ενός γνωστού τραγουδιού του Λουκιανού, μέχρι την έκδοσή του σε δίσκο.
Την εποχή των ηχογραφήσεων για τους δίσκους 45 στροφών, ο συνθέτης ή ο τραγουδιστής προβάριζαν ένα τραγούδι και το ηχογραφούσαν για παραπάνω από μία φορές με την ίδια ορχήστρα, την ίδια μέρα ίσως. Συχνά κυκλοφορούσε στην αγορά με δυο μορφές. Με τον ίδιο κωδικό δίσκου όμως. Άλλες φορές, έβγαινε η μια ηχογράφηση και η άλλη έμενε στα αρχεία της εταιρείας και έμπαινε σε δίσκο ή cd πολλά χρόνια μετά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα στους καταλόγους δισκογραφιών που έχουν κατά καιρούς δημοσιευθεί, το τραγούδι να υπάρχει καταγεγραμμένο μόνο μια φορά.

Πρόσφατα έπεσε στην αντίληψή μου μια τέτοια περίπτωση τραγουδιού του Λουκιανού Κηλαηδόνη και του Γιάννη Λογοθέτη (ή Λογό) με ερμηνευτή τον Μανώλη Μητσιά, που στην έκδοσή του σε 45άρι ακούγεται σε τελείως διαφορετική ηχογράφηση, από τη γνωστή που εκδόθηκε στους μεγάλους δίσκους και τα cd.

Το 1970 ξεκίνησε η επιτυχημένη συνεργασία του Λουκιανού Κηλαηδόνη με τον Μανώλη Μητσιά. Ηχογράφησαν μαζί με τη Βίκυ Μοσχολιού το μεγάλο δίσκο με τα τραγούδια από το χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου «Η πόλη μας», αλλά και αρκετά σκόρπια τραγούδια σε 45άρια.  Κάποιες από τις κοινές τους επιτυχίες ήταν τα «Όσο αγαπιόμαστε τα δυο», «Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό», «Η φωτογραφία», «Ο δραγουμάνος του βεζίρη», «Πέντε στρατηγοί» και αρκετά ακόμα…

Το 1971 ηχογραφήθηκαν άλλες δυο σημαντικές επιτυχίες, σε μουσική του Λουκιανού και σε στίχους Γιάννη Λογοθέτη με τον Μητσιά. Ήταν τα «Αχ, Μαρία», με το σεγόντο της Αφροδίτης Μάνου και το «Κοίταξε να δεις». Στη συναυλία του με τίτλο «Η σκοτεινή πλευρά» στο Λυκαβηττό στις 22 Αυγούστου 1996, στην οποία ακούστηκαν πολλά ντοκουμέντα και ανέκδοτες ηχογραφήσεις από το αρχείο του, ο Λουκιανός αφηγήθηκε μια ενδιαφέρουσα ιστορία σχετικά με το «Κοίταξε να δεις». Η αρχική ηχογράφηση ήταν ως εξής: Ανάμεσα στο κουπλέ της 3ης στροφής και στο ρεφραίν, μετά δηλαδή τη φράση «βάλε καμιά πλάκα με τον Μπιθικώτση», ακουγόταν το ρεφραίν του «Αχ, βρε παλιομισοφόρια» του Χατζιδάκι στην εκτέλεση με τον Μπιθικώτση.

Όταν όμως κυκλοφόρησε το τραγούδι, μετά από παρέμβαση του Τάκη Λαμπρόπουλου (προέδρου της Columbia), το σημείο με το Μπιθικώτση είχε κοπεί… Γι’ αυτό και η «άτσαλη» μετάβαση που γίνεται από το τρίτο κουπλέ στο ρεφραίν… Το κομμάτι συμπεριλήφθηκε στον πρώτο προσωπικό δίσκο του Μητσιά, που κυκλοφόρησε εκείνη τη χρονιά και στη συνέχεια σε πολλές συλλογές.

Το «Κοίταξε να δεις» κυκλοφόρησε παράλληλα και σε δίσκο 45 στροφών His master’s voice (ΗΜV 7PG 3986), σε διαφορετική εκτέλεση, όσον αφορά την ηχογράφηση της ορχήστρας αλλά και των φωνητικών του Μητσιά, η οποία, αν δεν απατώμαι, δεν επανεκδόθηκε σε lp ή cd. Δεν έχω υπ’ όψη μου αν η εκτέλεση που μπήκε στο πρώτο lp του Μητσιά, εκδόθηκε και αυτή σε 45άρι….  Στην άλλη όψη του μικρού δίσκου υπήρχε το «Αχ Μαρία» στη γνωστή εκτέλεση του μεγάλου δίσκου. Αξίζει να σημειωθεί πως το δισκάκι κυκλοφόρησε με εξώφυλλο φιλοτεχνημένο από τον Κώστα Κηλαηδόνη, αδελφό του Λουκιανού….

-Ευχαριστώ το φίλο ραδιοφωνικό παραγωγό Σιδερή Πρίντεζη για το εξώφυλλο του μικρού δίσκου.

Video

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!