Λεοντής & Παπαδόπουλος: «Αχ… έρωτα» με Μητσιά & Τσανακλίδου

(ΑΚΟΥΣΕ) Στις 9 Απριλίου 1952 γεννιέται στη Δράμα η Τάνια Τσανακλίδου. Αποφοιτά από τη
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
δραματική σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στη Θεσσαλονίκη, όπου και μεγάλωσε, ενώ από τα πρώτα χρόνια του ’70, στην Αθήνα πλέον, μπαίνει για τα καλά στο καλλιτεχνικό χώρο, συμμετέχοντας σε σημαντικές παραστάσεις και δισκογραφικές δουλειές. 

Στα πρώτα της βήματα στη δισκογραφία, συναντά τον Γιάννη Μαρκόπουλο και τραγουδά στη «Θητεία» του, σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, ενώ, την ίδια εποχή συνεργάζεται με τον Χρήστο Λεοντή και τραγουδά μαζί με τον Μανώλη Μητσιά, σε ένα ξεχωριστό κύκλο τραγουδιών σε ποίηση Federico Garcia Lorca και απόδοση στα ελληνικά Λευτέρη Παπαδόπουλου, που φέρει τον τίτλο «Αχ… έρωτα». Ο δίσκος κυκλοφορεί από την Columbia το Σεπτέμβρη του 1974, στους πρώτους μήνες της μεταπολίτευσης.

Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αυτά που σημειώνει ο Χρήστος Λεοντής, σε αφιέρωμα της «Καθημερινής» και του «Μελωδία Fm» το 2003:
 
Στις αρχές του 1974, έρχεται ο Πέτρος Φυσούν και μου προτείνει να ανεβάσουμε το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Οι φασουλήδες του Κατσιπόρα» στη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο πράγμα που σκεφτόμασταν ήταν η μετάφραση. Εμένα δεν μ' ενδιέφερε τόσο ο πεζός λόγος, όσο οι στίχοι που υπήρχαν μέσα στο έργο. Ο μόνος που θα μπορούσε να είναι το ίδιο τρυφερός και διάφανος όπως ο Λόρκα ήταν ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.
Ολοκληρώνεται η δουλειά κι αρχίζουμε τις πρόβες στο θέατρο. Η δικτατορία ήταν στα τελευταία της. Οι πρόβες γίνονταν στο Θέατρο Κήπου απέναντι από το κτίριο της Χ.Α.Ν.Θ. Εκεί στον ξενώνα , μαζεύονταν παρακρατικοί, πετούσαν πέτρες και μας έβριζαν. Υπό αυτές τις συνθήκες αρχίσαμε να δουλεύουμε. Με την μεταπολίτευση άρχισα τις διαδικασίες για να ηχογραφήσω το δίσκο.

Ο Λευτέρης μου πρότεινε να ηχογραφήσουμε το δίσκο με την εταιρεία MINOS και ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. Δέχθηκα την πρόταση του Λευτέρη όμως η συνάντηση στην εταιρεία δεν ευοδώθηκε γιατί καμιά φορά υπάρχει διαφορά στις σκέψεις των ανθρώπων. Ένας παράγοντας της εταιρείας μάλιστα , εξέφρασε το ερώτημα: «Είναι εμπορικός ο Λόρκα»; Ο Λευτέρης τότε του απάντησε: «Άκουσε φίλε μου, ο Λόρκα κι ο Δομάζος είναι αξεπέραστοι».

Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν με την Columbia .Εκείνη την περίοδο στην εταιρεία ήταν ο Μανώλης Μητσιάς και η Τάνια Τσανακλίδου στα πρώτα της βήματα. Η ηχογράφηση πήγε καλά κι έφτασε η μέρα που έπρεπε να πάρω το δείγμα του δίσκου για να το ακούσω. Εκείνη την ημέρα είχα ένα ραντεβού με τον Μάνο Λοΐζο. Θα περνούσα από την εταιρεία Minos που είχε δουλειά και εκεί με περίμενε μια έκπληξη: Οι πρώτοι ακροατές του δίσκου, που ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Λοΐζος, ο Γιώργος Νταλάρας κι απ' έξω με περίμενε ένας νέος τραγουδιστής που θα τον άκουγα εκείνη την ημέρα, ο Γιώργος Μεράντζας.
Με παρεκάλεσαν ν' ακούσουν το δείγμα .Στο τέλος ενθουσιάστηκαν καθώς φάνηκε, ο  Μίκης μάλιστα, είχε επισημάνει το τραγούδι «Ο Χάρος στην ταβέρνα» και μου είπε πως έχει κυκλική μορφή η μελωδία και θα μπορούσε να αναπτυχθεί σαν συμφωνικό ολόκληρο κομμάτι. Ο Μάνος μου επεσήμανε ότι ήταν πολύ τρυφερές οι μελωδίες και οι εκτελέσεις των τραγουδιστών. Αυτό ήταν ένα στιγμιότυπο με τους πρώτους ακροατές. Μ'αυτά τα στοιχεία ήθελα να σας διηγηθώ μια περίοδο, ένα μικρό ιστορικό, ενός κύκλου τραγουδιών, το «Αχ Έρωτα» σε ελεύθερη απόδοση της ποίησης του Λόρκα από τον Λευτέρη Παπαδόπουλο. (1)



Ο δίσκος περιέχει τα τραγούδια:
1) Παραμύθι (Μανώλης Μητσιάς)
2) Μέρα γεμάτη θλίψη (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)                                                
Απόδοση στίχων: Τάκης Δραγώνας
3) Αβάσταχτο να σ 'αγαπώ (Μανώλης Μητσιάς)
4) Ο παράδεισός μου (Μανώλης Μητσιάς-Χορωδία)
5) Στου βελονιού την άκρη (Μανώλης Μητσιάς)
6) Το τραγούδι των κοντραμπατζήδων (Μανώλης Μητσιάς)
7) Λούζεται η αγάπη μου (Μανώλης Μητσιάς)
8) Ο Χάρος στην ταβέρνα (Μανώλης Μητσιάς)
9) Το φεγγάρι (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)
10) Νανούρισμα (Τάνια Τσανακλίδου-Χορωδία)
11) Τέσσερις λεβέντες (Μανώλης Μητσιάς)
12) Αχ έρωτα (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου) 
 


Η ενορχήστρωση και διεύθυνση της ορχήστρας έγινε από τον συνθέτη, η παραγωγή από τον Γιώργο Μακράκη, ενώ η ηχογράφηση έγινε στα studio της Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη και βοηθό τον Γιάννη Παπαϊωάννου. Mπουζούκι έπαιξε ο Κώστας Παπαδόπουλος και το εξώφυλλο φιλοτέχνησε ο Ιορδάνης Σουρμελής.
 
Δεν ήταν η πρώτη φορά αυτή που ο Λευτέρης Παπαδόπουλος ασχολήθηκε με την ποίηση του Lorca. Το 1969 συνεργάστηκε με τον Γιάννη Γλέζο για το δίσκο «12 τραγούδια του Lorca» με τον Γιάννη Πουλόπουλο και την Έλενα Κυρανά.
 
Οι μελωδίες σε συνδυασμό με την ενορχήστρωση με τις κλασικές κιθάρες κλπ αλλά και με τη συγκεκριμένη ποίηση, είναι η καλύτερη συντροφιά για ένα νοερό ταξίδι στην Ιβηρική χερσόνησο. Και δεν ξέρω αν μετά τα λόγια του συνθέτη που διαβάσαμε παραπάνω, εξυπηρετεί σε κάτι, το να γράψω σχόλια και κρίσεις σχετικά με την ποιότητα ενός κλασικού δίσκου, που έχει πάρει τη θέση του στην ιστορία. Ενός δίσκου που θα λέγαμε πως αποτελεί «σήμα κατατεθέν» του ήχου του «έντεχνου τραγουδιού» της δεκαετίας του ’70 και που, με την επιβολή του ψηφιακού ήχου, κυκλοφόρησε βεβαίως και σε cd…
 
Πηγή1)Ένθετο της «Καθημερινής» και του Μελωδία Fm «100 δίσκοι και η ιστορία τους» (29-6-2003)

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!