Η «άλλη άποψη» του Χρήστου Ζέρβα στο παραδοσιακό τραγούδι

(ΑΚΟΥΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΔΙΣΚΟ) Ένας δίσκος που κυκλοφόρησε με τη συνδρομή των Βαρδή, Σπάθα και Αντύπα, όταν το «ethnic» ήταν στα «σπάργανα».
20/12/2018

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Θανάσης Γιώγλου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαν σήμερα…


Στις 20 Δεκεμβρίου 1957 γεννήθηκε στον Αμπελώνα της Λάρισας ένας ξεχωριστός κιθαρίστας, συνθέτης και ερμηνευτής, ο Χρήστος Ζέρβας…

«Η άλλη άποψη»

Με αυτή την αφορμή, σκέφτηκα σήμερα να πάμε 33 χρόνια πίσω και να ακούσουμε ένα πολύ σημαντικό δίσκο, που, δυστυχώς, δεν έγινε ευρύτερα γνωστός.
Το 1985 ο Χρήστος Ζέρβας διασκεύασε και παρουσίασε τη δική του άποψη πάνω σε οκτώ παραδοσιακά τραγούδια, που κυκλοφόρησαν από τη CBS σε ένα δίσκο με τον τίτλο «Η άλλη άποψη» και που μέχρι σήμερα, παραμένει ανέκδοτος σε cd…

Η μουσική επιμέλεια έγινε από τον Χρήστο Ζέρβα και η ενορχήστρωση από τον Νίκο Αντύπα και τον Γιάννη Σπάθα. Ο Νίκος Αντύπας έπαιξε ντραμς, keyboards και κρουστά, ο Γιάννης Σπάθας ηλεκτρική, ακουστική και δωδεκάχορδη κιθάρα, η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε στο studio Sierra από τον Άκη Γκολφίδη, η φωτογραφία του εξωφύλλου ήταν του Γιώργου Λιζάρδου και η παραγωγή από τον Αντώνη Βαρδή.
01h alli apopsi

Τα τραγούδια του δίσκου

1) Πράσινο μαντήλι
2) Μάγια
3) Χάρος
4) Μαχαίρι
5) Βάβω
6) Μη με κοιτάς
7) Σαματάκας
8) Δεν ξαναπερνώ

Φωνητικά έκαναν η μητέρα του Χρήστου Ζέρβα Μαρία και η θεία του Αλίκη.

02apop
«Δεν ήθελα να “καπελωθώ” από Νταλάρα και Χαρούλα»

Τον Μάρτη του 2009 ο Χρήστος Ζέρβας μου παραχώρησε μια μεγάλη συνέντευξη,που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Όασις», από την οποία δεν θα μπορούσε να λείπει η σχετική αναφορά στην «Άλλη άποψη»:

Το 1985 κυκλοφορεί στην CBS ο πρώτος σου δίσκος «Η άλλη άποψη» με διασκευές δημοτικών τραγουδιών, με πιο ηλεκτρικό ήχο. Εκεί εμφανίζεσαι και ως τραγουδιστής.
Είχα μια ιδέα τότε να κάνω δημοτικά τραγούδια με ροκ ήχο. Οι εταιρείες δεν βγάζανε δημοτικά τραγούδια. Τα είχανε, τα ξέρανε, υπήρχανε στην επαρχία, αλλά δεν ήθελαν να ασχοληθούν με τέτοια πράγματα. Εγώ, αυτό που μπορούσα να κάνω ως νέος άνθρωπος, ήταν να πάρω αυτά τα ακούσματα και να τα φέρω πιο κοντά στη νεολαία. Έβαλα και δικές μου μουσικές και έκανα κάποιες ρυθμικές αλλαγές. Ενορχήστρωση κάναμε εγώ μαζί με τον Σπάθα και τον Αντύπα. Μετά τα «Ζεστά ποτά» που κάνανε με τους Κατσιμιχαίους, και επειδή λάτρευα το παίξιμο τους, ήθελα να συνεργαστώ μαζί τους. Ο Σπάθας άλλωστε πάντα έπαιζε κι ένα ηπειρώτικο με τους Socrates.Για την παραγωγή ζύγωσα περισσότερο τον Αντώνη τον Βαρδή, γιατί είχαμε περισσότερη επαφή και δεν πήγα στον Νταλάρα. Γιατί και εκείνος ήθελε να συμμετέχει, ήθελε πάντα να κάνει δημοτικά τραγούδια, όπως και η Χαρούλα, απ’ ότι είχα μάθει. Ο Νταλάρας τότε είχε κάνει τη συμμετοχή με τους «Τερμίτες» και τη «Σκόνη» και η Χαρούλα τα τραγούδια με τους «Φατμέ». Εγώ δεν ήθελα να «καπελωθώ», γιατί τα τραγούδια ήταν παραδοσιακά δεν ήταν καινούργιες συνθέσεις, έτσι ώστε να πει η Χαρούλα ένα τραγούδι και να πω εγώ τα υπόλοιπα. Κι έτσι βγήκε μόνη της η δουλειά. Απ’ ότι ξέρω ήρθαν οι Κατσιμιχαίοι να ακούσουν τα τραγούδια και τους άρεσαν πάρα πολύ. Ήταν πολύ μπροστά σαν ήχος, η πιο ακριβή παραγωγή στην CBS. Πάνω στον ήχο που έκανα εγώ με τα δημοτικά πατήσανε πολλοί, βγήκε ο Μπίγαλης, βγήκε ο Δάντης , δεν το κάνανε όμως τόσο προσεγμένα, έγινε πολύ πιο εμπορικά. Εγώ δεν πρόσβαλλα κανέναν, ίσα-ίσα που με πήραν άνθρωποι που ενδεχομένως ακούγανε και ήξεραν τα κομμάτια αυτά και μου είπαν πως τους άρεσαν πολύ. Ο Βαρδής βέβαια επέμενε να βάλουμε και κάποια λαϊκά, γιατί μου έλεγε πως τα λέω καλά. Του εξήγησα πως δεν ταιριάζουν γιατί χαλάει η εικόνα. Αν έβαζα κι άλλο ηχόχρωμα δεν θα ταίριαζε...

Λίγα λόγια για το δίσκο

Αυτός ο δίσκος κυκλοφόρησε σε μια εποχή, στην οποία αυτό που μάθαμε να ονομάζουμε ως «ethnic», στη χώρα μας ήταν ακόμα σε «εμβρυακή» κατάσταση. Ακούγοντας λοιπόν μετά από τόσα χρόνια αυτό το υλικό, η πρώτη σκέψη που έκανα ήταν, πως αν είχε κυκλοφορήσει από μια μεγάλη «φίρμα» – συνθέτη ή τραγουδιστή – σε μια άλλη εταιρεία που το διαχειριζόταν καλύτερα, σήμερα, ειδήμονες και μη, θα τον περιλάμβαναν σε λίστες με «δίσκους – σταθμούς» ή με «τους καλύτερους δίσκους της δεκαετίας» ή «τους καλύτερους ethnic ελληνικούς δίσκους» και διάφορα τέτοια.

Αν εξαιρέσουμε τις δισκογραφικές δουλειές της Μαρίζας Κωχ και του Θανάση Γκαϊφύλλια με τα «Ανάκαρα» στα πρώτα χρόνια του ’70, που συνδύασαν άψογα το παραδοσιακό τραγούδι με τον ηλεκτρικό ήχο, δεν θυμάμαι άλλες περιπτώσεις καλλιτεχνών – μέχρι το 1985 - που να προσέγγισαν την παράδοση μ’αυτό τον τρόπο. Θεωρώ λοιπόν - με λίγα λόγια- πως ο Χρήστος Ζέρβας άνοιξε με αυτή τη δουλειά ένα δρόμο, πάνω στον οποίο περπάτησαν στα κατοπινά χρόνια κι άλλοι συνθέτες, τραγουδοποιοί ή ερμηνευτές.
03alli ap

Τα «ευχαριστώ» του Χρήστου Ζέρβα

Σ’αυτή την εποχή των μουσικών αναζητήσεων, ξεκινώντας από μια ερευνητική διάθεση, ενώνω σ’αυτό το έργο όλες τις μουσικές μου μνήμες και παρουσιάζω την δική μου άποψη πάνω στη λειτουργία των Δημοτικών τραγουδιών.

Δεν είναι τίποτα περισσότερο από προσωπικά μου βιώματα και οράματα, που εκφράζουν την αναζήτησή μου μέσα στο χώρο της μουσικής τέχνης (Δημοτικής – Λαϊκής – Ροκ – Μπλουζ – Βυζαντινής).

Και επειδή πιστεύω ότι τα Ηπειρώτικα και Θεσσαλικά τραγούδια μέσα στον παραδοσιακό μουσικό τους πλούτο, κρύβουν τέτοια διαχρονικότητα ώστε να είναι πάντοτε επίκαιρα και τέτοιες αξίες που δεν αναζητήθηκαν όσο έπρεπε μέχρι σήμερα, ασχολήθηκα μαζί τους, σε ένα ερωτικό σχεδόν επίπεδο, όχι για να εντυπωσιάσω αλλά σε μια προσπάθειά μου να καταδείξω τις απίστευτες δυνατότητες που κρύβονται μέσα στη μουσική μας παράδοση.

Βέβαια ένα ευχαριστώ είναι πολύ λίγο, μπροστά στη βοήθεια και την προσφορά σ’αυτή μου την προσπάθεια, στους μοναδικούς για τον ελληνικό χώρο μουσικούς Γιάννη Σπάθα και Νίκο Αντύπα, που με τις εκτελεστικές τους δυνατότητες υλοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο τις μουσικές ιδέες και εμπειρίες μου.

Ευχαριστώ μ’όλη μου την καρδιά την μητέρα μου και την θεία μου Αλίκη, που κατέβηκαν για τις ανάγκες αυτής της δουλειάς, από το χωριό και με τα φωνητικά τους διατήρησαν και τόνισαν το μουσικό χρώμα των τραγουδιών του δίσκου.

Ευχαριστώ τον Αντώνη Βαρδή που με τόση αγάπη δέχτηκε να αναλάβει την παραγωγή αυτής της δύσκολης για τα ελληνικά δεδομένα μουσικής δουλειάς.
Ακόμη ένα μεγάλο ευχαριστώ στην φίλη μου Μαρία, στον Μπάμπη, στον Νέστορα Δάνα, στον Γιώργο, στον Τόλη Πιπερά, στον Άκη Γκολφίδη και στον φίλο μου Αντρέα Σπυρόπουλο για την συμπαράσταση και το ενδιαφέρον τους σ’όλη τη διάρκεια των προσπαθειών τους.

Ευχαριστώ τον Αντώνη Βαρδή

Χρήστος Ζέρβας

(Το σημείωμα στο οπισθόφυλλο του δίσκου)
04l apo
Στο video μπορείτε να ακούσετε ολόκληρο το δίσκο.

Video

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

ates