Η «πρώτη κυρία» της τζαζ στην Αθήνα!

H Νταϊάν Σουρ δεν είναι μία ακόμη τζαζ τραγουδίστρια. Νομίζω πως δεν είναι καν σωστό να τη χαρακτηρίζουμε τζαζ. Η Νταϊάν Σουρ είναι πολύ απλά τραγουδίστρια.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στα τριάντα χρόνια που βρίσκεται στη δισκογραφία και στα πολύ περισσότερα που τραγουδά, ελάχιστα είδη του σύγχρονου τραγουδιού έχει αφήσει δίχως να ασχοληθεί, και μάλιστα με επιτυχία. Η καθαρότητα της φωνής και η τελειότητα της τονικότητάς της την καθιστούν το απόλυτο όργανο για το κλασικό ρεπερτόριο αλλά και την ιδανική «μεταφορέα» από τη μία σχολή τραγουδιού στην άλλη. 

Η Deedles, όπως είναι το ψευδώνυμό της και όπως της αρέσει να την αποκαλούν, είχε την ατυχία να χάσει την όρασή της από λάθος των γιατρών κατά την πρόωρη γέννησή της. «Ποτέ δεν στάθηκε στη ζωή μου εμπόδιο το γεγονός ότι ήμουν τυφλή. Ήμουν αποφασισμένη να πετύχω σε αυτό που αγαπούσα. Δεν θα άφηνα ποτέ την αναπηρία μου να σταθεί εμπόδιο στον δρόμο μου» λέει σήμερα η 62χρονη αμερικανίδα καλλιτέχνις.

Η Νταϊάν Σουρ γεννήθηκε στην Τακόμα της Ουάσιγκτον και ο πατέρας της ήταν αξιωματικός της Αστυνομίας. Ήταν εκείνος που της μετέδωσε την αγάπη του για το πιάνο, αφού ο ίδιος ήταν ερασιτέχνης πιανίστας, και η μητέρα της, η οποία την εισήγαγε στον κόσμο της τζαζ με τη συλλογή της από δίσκους του Ντιουκ Ελινγκτον και της Ντάινα Ουάσιγκτον. Η τελευταία μάλιστα παραμένει η μεγάλη αγάπη της και η κύρια επιρροή της, άλλωστε ήταν το τραγούδι της «What a difference a day made» που πρωτοτραγούδησε όταν ακόμη ήταν νήπιο.

Έμαθε αρχικά πιάνο με το αφτί και στη συνέχεια έκανε μαθήματα στο σχολείο για τυφλούς της Ουάσιγκτον. «Όταν ηχογραφώ στο στούντιο, έχω γραμμένους τους στίχους στο σύστημα Braille. Διαβάζω και τραγουδώ ταυτόχρονα. Οταν παρουσιάζω τα τραγούδια μου στη σκηνή, απλά θυμάμαι τα τραγούδια».

Κατά μία έννοια η Nταϊάν Σουρ ήταν τυχερή στην καριέρα της. «Το 1971 συνάντησα τον κάντρι και γουέστερν τραγουδιστή - παραγωγό Τζίμι Γουέκλι στο Elks Club. Ημουν μόλις 17 χρόνων όταν με άκουσε και αμέσως με έβαλε στο στούντιο για το πρώτο σινγκλάκι μου "Dear Mommy and Daddy"».

Οι πωλήσεις ήταν καλές και ο δρόμος άρχισε να ανοίγει πλέον. Το 1975 συνάντησε στην όπερα τον ντράμερ Εντ Σόνεσι, ο οποίος την κάλεσε να τραγουδήσει μαζί του. Το τζαζ φεστιβάλ του Μόντερεϊ το 1979 αποτέλεσε χωρίς αμφιβολία το κλειδί για την επιτυχία που ακολούθησε. Με μια συγκλονιστική ερμηνεία του «Amazing Grace» κέρδισε την εκτίμηση του Σταν Γκετζ, ο οποίος με τη σειρά του την κάλεσε να εμφανιστεί  μαζί του στο καθιερωμένο γκαλά του Λευκού Οίκου επί προεδρίας Ρίγκαν.

Ακολούθησαν άλλες δύο τέτοιες εμφανίσεις, η τελευταία με τον πρόεδρο Κλίντον. «Χάρηκα πολύ όταν έπαιξα στον Κλίντον, Θυμάμαι τον γάτο του τον Socks να κάθεται δίπλα μου όση ώρα έπαιζα στο πιάνο της Μάργκαρετ Τρούμαν».

Η δισκογραφική πορεία άρχισε με καθυστέρηση αλλά ήταν εντυπωσιακή, αφού και στα πρώτα τρία άλμπουμ της τη γενική εποπτεία είχε ο σπουδαίος Σταν Γκετζ. Στο δεύτερο μάλιστα, «Schuur Things», συμμετείχε και ο Χοσέ Φελισιάνο. Το ενδιαφέρον με την καριέρα της Σουρ είναι πως όλα τής συνέβαιναν εν δράσει. Σε περιοδεία της στην Απω Ανατολή το 1985 συναντά τον B. B. King και με ευκολία μεταπηδά από την τζαζ σε πιο μπλουζ φόρμες με το άλμπουμ-συνεργασία «Heart To Heart», το οποίο έφθασε με άνεση στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ. Αυτό όμως έκανε συνεχώς ως σήμερα. Μεταπηδούσε από το ένα είδος στο άλλο, πάντα υπό το πρίσμα του δικού της στυλ, με μοναδική ευκολία.

Στο «Gathering», το ντεμπούτο της για την ιστορική ετικέτα Vanguard, διασκεύασε, όπως χρόνια πριν από αυτήν είχε κάνει ο Ρέι Τσαρλς με το «Modern Sounds in Country and Western Music», δέκα κλασικά κάντρι τραγούδια. Το 2003 έκανε και πάλι τη διαφορά συνεργαζόμενη με τον εξαιρετικό - αμφιλεγόμενο ή σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα - τραγουδιστή και συνθέτη Μπάρι Μανίλοου, σε δικά του ποπ τραγούδια. Η ηχογράφηση έγινε με τον αγαπημένο παλιομοδίτικο τρόπο, όπου η Νταϊάν συνοδεία 31 μουσικών ηχογράφησε μια κι έξω ολόκληρο το άλμπουμ «Midnight», το οποίο θεωρεί και το καλύτερο της καριέρας της. Η πιο πρόσφατη δουλειά της είναι το αφιερωμένο στον μέντορά της Σταν Γκετζ και στον παλιό φίλο της Φρανκ Σινάτρα άλμπουμ «I Remember You». «Ο Φρανκ ήταν ένας συμπονετικός άνθρωπος και του άρεσε να διασκεδάζει. Είχε έναν μικρό κινηματογράφο μέσα στο σπίτι του όπου πέφταμε με τα μούτρα στο ποπ κορν και βλέπαμε ταινίες».

Η Diane Schuur θα εμφανιστεί στο Half Note Jazz Club από τις 5 ως και τις 7 Φεβρουαρίου. Πληροφορίες στο τηλ. 210 9213.310 και στην ιστοσελίδα  www.halfnote.gr.

Πηγή: tovima.gr, άρθρο του Σάκη Δημητρακόπουλου

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!