Η Πόλυ Πάνου στις 78 στροφές!

(ΑΚΟΥΣΕ) Πριν από 6 χρόνια επιμελήθηκα στη Minos – Emi τη δισκογραφική σειρά «Από τις 78 στροφές».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 

Μία πρότασή μου αγκαλιάστηκε και στηρίχτηκε από το Βασίλη Κωνσταντουλάκη και βέβαια από τη Μαργαρίτα Μάτσα και το Μάκη Μάτσα αλλά και από την «ευρύτερη» οικογένεια της εταιρείας. Προσέξτε τα εξαιρετικά εικαστικά της Εύης Ευθυμίου και θα καταλάβετε τι εννοώ. Στο μυαλό μου είχα μια παλαιότερη αντίστοιχη σειρά δίσκων 33 στροφών του «δάσκαλου» Κώστα Χατζηδουλή.

 

Ανάμεσα στις πρώτες κυκλοφορίες που «υπέγραψα» συμπεριλαμβανόταν κι ένα διπλό cd με 40 ηχογραφήσεις της Πόλυ Πάνου στις 78 στροφές που συνοψίζουν τα πρώτα βήματά της στο τραγούδια στη δεκαετία του '50.

Η Πολυτίμη Κολιοπάνου γνωστή σε όλους μας ως Πόλυ Πάνου είναι μια απ' τις μεγαλύτερες ερμηνεύτριες του ελληνικού τραγουδιού. Φωνή ξεχωριστή, με ευαισθησία, μπρίο, δυναμισμό και συναίσθημα. Βελούδινη, εύθραστη αλλά και ψυχωμένη μαζί. Από αυτές που όλοι παραδέχονται ότι είναι απίθανο να υπάρξουν ξανά. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Έξι αδέλφια, πέντε κορίτσια και μόνο ένα αγόρι. Ο πατέρας της είναι εργολάβος αλλά καλλίφωνος. Τραγουδά δημοτικά. Σ' εκείνη αρέσουν τα λαϊκά. Κάνει σκασιαρχείο απ' το σχολείο και πηγαίνει στην πλατεία στα Ψηλά Αλώνια για να ακούσει τραγούδια από το τζουκ μποξ του καφενείου που τα αποστηθίζει με ευκολία. Μετά ανεβαίνει στην μεγάλη λεμονιά της γειτονιάς και τραγουδάει ασταμάτητα. Είναι μόλις οκτώ ετών όταν η καθηγήτρια του πιάνου την προτρέπει ν' ασχοληθεί σοβαρά με το τραγούδι. Ο πατέρας της όμως είναι ανένδοτος. Κρυφά από τους δικούς της, εντεκάμισι ετών, παίρνει μέρος σε ένα διαγωνισμό ταλέντων στην Πάτρα, με ελαφρά τραγούδια. Ερμηνεύει το "Μητέρα", επιτυχία της εποχής με τη φωνή του Φώτη Πολυμέρη και κερδίζει το πρώτο βραβείο. Δυο χιλιάδες δραχμές και κατσαρολικά. Είναι τα πρώτα χνάρια της μεγάλης πορείας που θ' ακολουθήσει.


Η Πόλυ Πάνου το 1952 θα είναι παρόν στο ραντεβού που της ορίζει η καλή της μοίρα. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης βρίσκεται με το συγκρότημά του στην Πάτρα. Η τραγουδίστρια όμως του σχήματος τον εγκαταλείπει, εκείνος εξομολογείται το πρόβλημά του σε έναν κουρέα, την ώρα που ξυρίζεται, κι αυτός με την σειρά του, του προτείνει ν' ακούσει ένα κοριτσάκι που ξεσηκώνει τη γειτονιά με τα τραγούδια του. Ο Μπιθικώτσης παρουσιάζεται στη μητέρα του κοριτσιού, της συστήνεται αλλά εκείνη δεν τον γνωρίζει αφού ακόμα, ο Σερ δεν είχε γίνει μεγάλος και τρανός. Όταν η μικρή Πολυτίμη τελειώνει απ' το σχολείο και γυρνάει στο σπίτι, εκείνος την περνάει από ακρόαση και εντυπωσιάζεται από τον τρόπο που ερμηνεύει ελαφρά αλλά και βαριά λαϊκά. Ο Μπιθικώτσης την προτρέπει ν' ασχοληθεί επαγγελματικά με το τραγούδι. Η μητέρα πείθεται, ο πατέρας της όμως όχι. Για αρκετούς μήνες οι γονείς της δεν θα μιλάνε. Με την μητέρα και την αδελφή της έρχονται στην Αθήνα και μένουν για περίπου έξι μήνες στο σπίτι του Μπιθικώτση στο Περιστέρι . Διάστημα αρκετό για να τους συγχωρέσει ο πατέρας της. Όλη η οικογένεια μετακομίζει τελικά στον Κολωνό. Ο Μπιθικώτσης θεωρεί το Πολυτίμη Κολιοπάνου πολύ μεγάλο για να στηρίξει την μεγάλη καριέρα που οραματίζεται για την ανακάλυψή του. Κόβει, ράβει και η Πόλυ Πάνου δια χειρός του γεννιέται καλλιτεχνικά. Παρουσία του Μπιθικώτση, η Πόλυ Πάνου περνάει από ακρόαση στο εργοστάσιο της Columbia, στον Περισσό. Εγκρίνεται αμέσως χωρίς πολλές συζητήσεις. Στο συμβόλαιο υπογράφει η μητέρα της αφού η ταλαντούχα νεαρή ερμηνεύτρια είναι ανήλικη. Ο Νίκανδρος Μηλιόπουλος διευθυντικό στέλεχος της Columbia αγκαλιάζει τον Μπιθικώτση και τον ευχαριστεί που του έφερε την καινούργια Βέμπο του λαϊκού τραγουδιού. Tο ντεμπούτο της στην δισκογραφία γίνεται με το "Πήρα την στράτα την κακιά" σε μουσική Μπιθικώτση και στίχους του Χαράλαμπου Βασιλειάδη, του γνωστού Τσάντα, που δεν περπάτησε. Το τρίτο όμως τραγούδι, μια σύνθεση του Γιώργου Ζαμπέτα με τίτλο "Να πας να πεις της μάνας μου" ακούστηκε αρκετά. Με τους Απόστολο Καλδάρα, Γιάννη Παπαδόπουλο και Μπιθικώτση, δουλεύει στη "Ζούγκλα" στην πλατεία Βάθης εντυπωσιάζοντας τους πάντες που απορούν πως ένα κοριτσάκι τραγουδά με τόσο βαθιά, αισθαντική, μεστή φωνή κλασικά λαϊκά τραγούδια. Διαβαίνει γοργά τα σκαλοπάτια της αναγνώρισης και καταξίωσης στη δισκογραφία αλλά και στο λαϊκό πάλκο. Συνεργάζεται με το συγκρότημα του Σταύρου Τζουανάκου αλλά και με τους Βασίλη Τσιτσάνη και Γιάννη Παπαϊωάννου στην "Τριάνα του Χειλά", στη Λεωφόρο Συγγρού. Βρισκόμαστε μόλις στο 1955. Έκτοτε η Πόλυ Πάνου θα συνυπάρξει πολλές στιγμές με τα ιερά τέρατα που αναφέρθηκαν παραπάνω αλλά και τους Μανώλη Χιώτη, Γιώργο Μητσάκη, Γιάννη Τατασσόπουλο Γιάννη Σταματίου (Σπόρος), Γιάννη Καραμπεσίνη, Τάκη Σούκα, Αντώνη Ρεπάνη, Χρήστο Νικολόπουλο κ.ά. γνωρίζοντας μεγάλες δόξες στη νυχτερινή διασκέδαση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Όπου και αν εμφανιζόταν επικρατούσε κοσμοσυρροή. Τραγούδησε και μάγεψε το κοινό σε πάλκα ιστορικά (στου "Μαργωμένου", στο "Φαληρικόν", στου "Τζίμη του Χοντρού" κ.ά.). Στην δισκογρφία ερμήνευσε κλασικές στιγμές όσων αναφέρθηκαν νωρίτερα αλλά και σημαδιακά τραγούδια των Θεόδωρου Δερβενιώτη, Κώστα Βίρβου, Χρήστου Κολοκοτρώνη, Μπάμπη Μπακάλη, Βασίλη Καραπατάκη, Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, Παναγιώτη Πετσά Δημήτρη Γκούτη, Άκη Πάνου ακόμη και Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Σταύρο Ξαρχάκο σημειώνοντας επιτυχίες, κλασικές και διαχρονικές.


Με τη φωνή της – στις αρχές του '60 αλλά και στα νεότερα χρόνια - μια σειρά από μεγάλα λαϊκά τραγούδια της προπολεμικής περιόδου και των πρώτων μεταπολικών χρόνων απόκτησαν νέο φως και δύναμη. Η Πόλυ Πάνου στις ανεπανάληπτες ηχογραφήσεις της στην εποχή του γραμμοφώνου στα χρόνια του ΄50 και αλλά στα χρόνια του '60 στις 45 στροφές καθώς και σ' αυτά που θα ακολουθήσουν μέχρι και το «φινάλε» της ως αληθινή βεντέττα θα παραμείνει με την τέχνη της στην πρώτη γραμμή έχοντας κερδίσει τον σεβασμό και τον θαυμασμό του κοινού (μικρών και μεγάλων). Η σοβαρή παρουσία της, ο δυναμισμός, η φινέτσα της, η ρωμαλέα και συνάμα γοητευτική εμφάνισή της αλλά και η λεπτότητα του χαρακτήρα της που αποτυπώνονται στη φωνή της την χρίζουν μοναδική.

Ειδικά στην περίοδο του γραμμοφώνου και στις πρώτες στιγμές των δίσκων 45 στροφών, στην αρχή αλλά και γοργή πορεία της προς την ερμηνευτική ωριμότητα και αποδοχή, είναι καθηλωτική. Σε αυτό συντελούν και οι εξαιρετικές "πρώτες ύλες", τραγούδια εμπνευσμένων μαστόρων που συνειδητά κατέγραψαν με ρεαλισμό και λειτουργικότητα τα πάθη, τη ζήση και τα όνειρα ενός λαού σε μια ταραγμένη αλλά και ελπιδοφόρα "αναγεννησιακή" περίοδο.


ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!