Café Aman Istanbul στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

(PHOTOS) Εξαιρετική εκδήλωση και εμπειρία μ’ ένα σχήμα που δεν αποδίδει μόνον έντεχνα ή ακαδημαϊκά το ύφος και το ήθος της Πόλης, αλλά το μεταδίδει ως ζωντανό βίωμα.
27/11/2018

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Ogdoo.gr
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τον Ρωμιό, Πολίτη, Ίμβριας καταγωγής, Στέλιο Μπερμπέρη, τον γνωρίζω από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παν. Πειραιά (Πα.Πει.) τη δεκαετία του ‘90.

Ήταν η πρώιμη εποχή της γνωριμίας μου με τη μουσική της Πόλης, τη λόγια Οθωμανική μουσική και τους Ρωμιούς Συνθέτες της, που τελικά με οδήγησε σε διδακτορική διατριβή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Από τους κορυφαίους αρωγούς της ερευνάς μου, ήταν ο Στέλιος Μπερμπέρης, Δομέστικος τότε στον ιερό Ναό του Αγ. Γεωργίου στο Φανάρι και μουσικός, γνώστης της Ανατολικής μουσικής.

Έκτοτε, οι δεκάδες επισκέψεις μου στην Πόλη και οι συναντήσεις μας, στερέωσαν μια μακρά φιλία. Ήμουν από τους πρώτους που έμαθαν για το γάμο του με την Πελίν Σουέρ, τη γέννηση των παιδιών του, τη δισκογραφική του συνεργασία με την KALAN, όπως και τη δημιουργία του σχήματος Café Aman Istanbul.
cafe aman3
Την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου, ως προσκεκλημένος του, βρέθηκα στη συναυλία του σχήματος στο Μέγαρο Μουσικής.

Θα ομολογήσω δημοσίως πως δεν περίμενα να είναι sold out (και τις 2 ημέρες), γεμάτο με ποικίλο κοινό, από ηλικίες και περιοχές (βεβαίως Πολίτες, Μικρασιάτες, Πόντιοι, Καππαδόκες, αλλά όχι μόνον).

Πώς είναι δυνατόν να γεμίζει το Μέγαρο Μουσικής, επί δύο ημέρες, μ’ ένα μικτό μουσικό σχήμα από την Πόλη, με δίγλωσσο ρεπερτόριο, που δεν αποτελείται από προβεβλημένους στα Ελληνικά ΜΜΕ μουσικούς - και ειδικά τα λεγόμενα «μεγάλα - πρώτα» ονόματα -, αλλά από Ρωμιούς και Τούρκους;

Θα πει κάποιος πως το σχήμα είναι γνωστό στο ειδικό κοινό που ακούει τέτοια μουσική και πως σε κάθε περίπτωση, το κοινό αυτό είναι αρκετό για να γεμίσει το Μέγαρο. Και έτσι να είναι, η επιτυχία της διήμερης εκδήλωσης ήταν πως ένωσε το κοινό αυτό σε μία διαδραστική μουσική συμμετοχή, στην όποια όλοι επικοινώνησαν. Κάτι το οποίο πρέπει να πιστωθεί σε όλους επί σκηνής και ειδικά στον Στέλιο και την Πελίν, που δεν έμειναν «αποστειρωμένοι», αλλά ένιωθαν και μετέδωσαν στο κοινό το κλίμα και το ύφος των Πολίτικων Café Aman και Meyhane. Όχι ως μουσειακή αποτύπωση, αλλά ως ζώσα κατάσταση.

Αυτό είναι που έκανε την παράσταση ξεχωριστή, καθώς και η απόδοση, - όχι μίμηση - της διαχρονικής παράδοσης της Πόλης. Μια παράδοση που οι Ελλαδίτες βλέπουμε ως «περασμένα μεγαλεία», αλλά οι σημερινοί Ρωμιοί της Πόλης, ζώντας εκεί, τη διατηρούν και συνεχίζουν. Δηλαδή δεν της φέρονται «ακαδημαϊκά», μα σαν κομμάτι της καθημερινότητάς τους, κινούμενοι στα μονοπάτια της οικουμενικότητας της Ρωμιοσύνης με όλες τις εκφάνσεις της (Πατριαρχείο, Κουζίνα, διασκέδαση, μουσική, δράσεις και εμπόριο - εργασίες).

Σχεδόν μονότονα περιγράφουμε την Πόλη ως την πόλη των πόλεων. Ως σταυροδρόμι (Taksim) πολιτισμών. Σαν ένα κράμα συνύπαρξης λαών.

Όμως το διαχρονικό ρωμαίικο στοιχείο της, ως το «άλας ή τα μπαχάρια αυτής της Πόλης», νοστιμίζει την αποδεδειγμένα πανανθρώπινη αξία της συνύπαρξης, με κοινό παρονομαστή την νυν και αεί Πόλη!

Εξαιρετική εκδήλωση και εμπειρία μ’ ένα σχήμα που δεν αποδίδει μόνον έντεχνα ή ακαδημαϊκά το ύφος και το ήθος της Πόλης, αλλά το μεταδίδει ως ζωντανό βίωμα. Ίσως είναι το μοναδικό μουσικό σχήμα της Πόλης, που αποδίδει την μουσική αυτή, χρόνια μετά το μικτό από Ρωμιούς και Τούρκους σχήμα Vosporos, που είχαμε ακούσει το 1990 στο Ηρώδειο.

Αναμένουμε τις περαιτέρω εκδηλώσεις, με την ευχή να τους ξαναδούμε σύντομα στο Μέγαρο, στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, αλλά και ενδεικτικά, σε μέρη όπως η Πάτρα, η Καλαμάτα, η Κέρκυρα, η Σύρος, τα Χανιά, η Ρόδος ή όπου αλλού.

Δημήτρης Οδ. Σταθακόπουλος

Δρ Παντείου Πανεπιστημίου (Κοινωνιολογία της ιστορίας & του Πολιτισμού της Οθωμανικής αυτοκρατορίας)
Διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής & Παραδοσιακών χορών - Μουσικός
Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω (Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά)
cafe aman4

Συντελεστές:


Καλλιτεχνική διεύθυνση: Στέλιος Μπερμπέρης
Διεύθυνση ορχήστρας και ενορχήστρωση: Mανώλης Κόττορος
Τραγούδι: Στέλιος Μπερμπέρης & Πελίν Σουέρ
Μανώλης Κόττορος βιολί
Γιώργος Μαρινάκης ούτι, μπουζούκι, τσουμπούς
Αϊντίν Τσιρατζίογλου ακορντεόν
Μπόρα Τσελίκερ κιθάρα
Οζάν Σακίρ Ουιγκάν & Ανδρέας Παππάς κρουστά
Μερτ Ντεμιρτζόγλου κανονάκι
Γιώργος Βεντουρής κοντραμπάσο

ΧοροΚώς

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Πέτρος Μαστόρος
Χόρεψαν: Αικατερίνη Ανθοπούλου, Ζωή Θεοχάρη, Θεοδόσιος Καλαϊτζής, Αντιγόνη Μαστόρου, Ιωάννης Π. Μαστόρος, Θεοδόσιος Μαστόρος, Πέτρος Μαστόρος, Κλεοπάτρα Μισαηλίδου, Σάββας Μπίλλης, Σοφία Παπαχρήστου, Χρυσοκόνα Φουρτούνη
Κοστούμια: Ελένη Κωστάκου, Νίκη Αντζουλάτου

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

ates